Wiele osób stawiających swoje pierwsze kroki zawodowe trafia nie gdzie indziej jak do call center. Praca ta kojarzona jest zwykle z młodymi ludźmi lub studentami. Jest w tym dużo racji ponieważ nie ma ona żadnych wymagań. Jednak znaleźć w niej możemy również osoby starsze. Jak wygląda praca w call center, na czym polega jakie są „za” a jakie „przeciw”.

Głównym zadaniem osób zatrudnionych w call center jest obsługa klienta. Jednak takie pojęcie jest bardzo szerokie, ponieważ obsługa ta może oznaczać wiele. Jak to? Otóż na słuchawce możemy obsługiwać połączenia przychodzące czy wychodzące. Możemy znajdować się na dziale sprzedaży, reklamacji czy faktur. Możemy zajmować się przedłużaniem umów, przeprowadzaniem ankiet, przyjmować zgłoszenia dotyczące awarii, przyjmować reklamacje, itd. Do tego często dochodzi, prócz rozmowy telefonicznej, wysyłanie maili, obsługa czatów, wysyłanie wiadomości SMS. Z czym kojarzy się głównie call center? Ze studentami, pierwsza pracą, pracą na „przeczekanie”. Wiele w tym prawdy. Nieprawdą jest jednak, że w call center zarabia się mało i nie ma w niej perspektyw. Już na samym początku mamy możliwość skorzystania z wielu szkoleń, które nie tylko pomogą nam w pracy, ale również przydadzą nam się w przyszłości. Zarobki również mogą być wysokie. To ile zarobimy zależy tylko i wyłącznie od nas. Od czego dokładnie? Zwykle od dwóch rzeczy – ilości umów podpisanym z Klientem oraz znajomości języków. Sprzedawcy mają często pole do popisu. Prócz zawierania standardowych umów ze zwykłym Kowalskim mają często tzw. złote strzały, a więc trafiają się Klienci których nie interesuje jedna umowa, ale wiele i to często na dłuższe okresy. Taki Klient może przynieść pokaźną prowizję.

Druga sprawa to znajomość języków obcych. Im rzadszy język tym lepiej. Polska to już kolebka firm międzynarodowych i kontakty są z całym światem, a nie tylko z „polskimi Januszami”. Kolejną fajną sprawą w CC (call center) jest możliwość awansów. Osoby, którym zależy, które są ambitne i gotowe do poświęceń mogą szybko awansować, ponieważ duża część CC szukając osób na stanowiska kierownicze najpierw robi rekrutację wewnętrzną. Konsultant staje się team leaderem, kierownikiem czy przenosi się do innego działu. Za tym zawsze idą lepsze pieniądze. Jakie są zalety pracy w CC? Brak wymagań co do rozpoczęcia pracy, elastyczne godziny pracy, praca i rozmowa z ludźmi (chociaż to dla niektórych może być również wadą). Pozytywem mogą być również zarobki oraz atmosfera w pracy. Wadami są na pewno – duża konkurencja, czasami niezdrowa rywalizacja, powtarzalność obowiązków, czasami wręcz mechaniczna. Plany sprzedażowe w przypadku działu sprzedaży mogą również być wadą, no i nie ma co ukrywać związany z tym stres. Czy wykonam plan? Czy zrobiłem wszystkie współczynniki? Czy nie potrącą mi z premii? Czy dostanę jakąkolwiek premię? Te pytania często pojawiają się pod koniec miesiąca czy kwartału. Jednak głowa do góry. Istnieje takie powiedzenie, że jak ktoś poradził sobie na call center to poradzi sobie w każdej pracy. Coś w tym jest rzeczywiście. Jeżeli uważasz że praca w CC jest dla ciebie, nie zastanawiaj się dłużej i szukaj swego szczęścia.